חי בהוראה | בבא מציעא

3 - השבת אבידה כחלון לעולם הממונות

ברי ושמא

הרב יעקב שפירא בשיעורו -  בין הבריא של המאבד לשמא של המוצא -האם משנת שנים אוחזים הינה השער ל'אלו מציאות'?


הרב פתח בחיבור בין עולם הטענות המכונה 'טוען ונטען' לעולם המציאה, קשר עמוק יש בין המשנה הפותחת את המסכת לפרק השני העוסק במציאות(מי שטרח להביט במבט הרוחב יגלה שכמעט כל משניות הפרק הראשון עוסקת במציאה ואף יש מן הראשונים בדגש על המאירי - הטוען כי גם המשנה הראשונה עוסקת רק במציאה). אם כך מדוע טענת השמא של המאבד שוודאי אינו יכול לטעון 'שלי היא' למול המוצא מאפשרת לו לשמר את המציאה במצבים מסויימים? הרב פרס גישות וסברות שונות המובילות להבנת היחס בין המוצא לשאר העולם 'הטוענים השקטים' - מעיין 'טענינן ליה'.

אם כך מדוע בכל זאת המשנה הראשונה במסכת בבא מציעא (לפי הגמרא ורוב ראשונים) מדברת על ספקות בכלל תחומי הממון ?

בחלק זה פגשנו את ארבעת דרכי הלימוד והעיון שניתן להשתמש בהם לצמוח מן הסוגיא ולהעמיק את הבנתה.דרך כלי לימוד אלו ניתן להבין מהו הקשר העמוק בין דיני המציאה לשאר תחומי הממון ואולי בכלל דיני המציאה הינם היסוד והשער להבנת 'השער (בבא) האמצעי (מציעא)'. חידוש דין המציאה כשער להבנת עולם הממון, המוחזקות, הבעלות, הדעת ועוד.

קבצים להורדה